И така, Агиос Николаос се намира в югоизточната част на Крит. Няма славата на Ретимно или Ханя - градчета живописни и с богата история. Агиос Николаос е по-скоро курортно селище. Най-близкият по-голям град е Ираклион. Има какво да се види съвсем наблизо - Дворецът в Кносос с лабиринта на Минотавъра. Историческият музей в Ираклион е най-богатият на Балканския полуостров. Тук се съхранява много керамика и други предмети от Минойската цивилизация - една от първите развити цивилизации в Европа, изчезнала в кратък период от време, най-вероятно в резултат на избухването на супервулкана Санторини. Повярвайте ми, този музей ще ви очарова, изуми и впечатли. Наистина е невероятно богат. И наистина в него се съхраняват удивителни предмети на тогавашния бит и култура, които нямат аналог никъде другаде. Гледах и не вярвах на очите си. Не стотици, хиляди са предметите. Такова пресищане с информация и на сетивата съм изпитвала само във Ватикана. Има керамика създадена без грънчарско колело и след откриването му. Невероятно разнообразна по предназначение, форма, украса.
Около Агиос Николаос има колоритни селца със запазен автентичен бит и занаяти, като с. Критца, Плака, Елунда. Критца например ,някога е било най-голямото село на острова. След туристическия бум нещата са се променили и съсредоточието на хора, услуги и пр. вече е по крайбрежието. Интересно място и посещавано от хиляди туристи е о-в Спиналонга - може би последният лепрозорий в Европа - т.е. място за изолация на прокажени. Книгата на Виктория Хислъп 'Островът' , както и хитовия сериал по нея правят от Спиналонга едно от най-посещаваните места на Крит. Да не забравяме, че Крит е родното място на Никос Казандзакис и Ел Греко. В Ираклион се намира гробът на Казандзакис. А сега малко снимки:
Уличка в с. Критца. Низ от дюкянчета, където възрастни гъркини продават изработени от тях ръкоделия.В очакване на клиентите си, те не спират да плетат.
с. Критца, врата поне на 100 години.
Класика, разбира се бугинвилеята е нововъведение за острова, както и за Гърция по принцип.
Следващите три снимки са от таверна в близко село, наречена с хубавото име 'Хляб и сол'. Собственикът й - млад мъж е автор на интериора и градинката от сукуленти пред нея. Принципът му на работа е да се посвети за бизнеса си до обяд. След обяд се отдава на любимите си творчески занимания. Едно от тях беше възкресяване на местни продукти и рецепти, както и създаването на такива за собственото му заведение. Опитахме невероятни неща там, а и се пробвахме да месим.
Островът на прокажените Спиналонга.
Тази порта е била наречена 'Вратата на Данте'. Болните я преминавали само при идването си и оставали до края на дните си тук. Забравени от всички, несъществуващи. За тях са се полагали грижи, разбира се. Но целият им свят е бил този остров. Женели са се помежду си. Ако случайно се родяло здраво дете, лодкарят го отвеждал на Крит и било давано за осиновяване.
Историческият музей в Ираклион. Тук оставате без думи, напълно ошашавени. Дори и да са ви скучни музеите, този няма да ви остави безучастни. Богатството и разнообразието е невероятно и е трудно да се възприеме.
Бикът или Минотавъра - символ на Крит. Култът към него е пренесен в Испания оттук.
Още един от символите на Крит - тази двойна брадва.
Понеже е градинарски форум, да ви покажа и как е оформено пространството пред Двореца в Кносос.
Дворецът в Кносос. Витае едно особено усещане или енергия по-скоро. Имах същото усещане на Светилището в Делфи.
Тронната зала на Двореца в Кносос.
Гробът на Никос Казандзакис. Авторът, описъл най-вярно духа на Крит и критяните.
"Не съжалявам за нищо. Не се страхувам от нищо. Аз съм свободен."
Всичко, което не ни е убило, после е съжалявало.
Вл.Тупавичаров